LIGA ZADANIOWA
Jak bezpiecznie i higienicznie korzystać z tego,
co mamy pod czaszką?
przedruk z https://indywidualni.pl/edustrefa/instrukcja-obslugi-mozgu-wlasne-bhp
autorka artykułu: Aneta Baj
autorka artykułu: Aneta Baj
1.Dostarczaj paliwa
Po pierwsze
dostarczaj „paliwa” dla mózgu. Nie wiem, czy wiesz, ale ten stanowiący ok. 2%
wagi ciała organ potrafi zużywać ok. 20% energii. Najlepsza jest… woda. Nie
kawa, nie „magiczne” suplementy na pamięć, ale po prostu WODA.
Drugą
pożądaną substancją jest tlen, a dostarczysz go najlepiej, gdy będziesz aktywny
fizycznie. Tak, aktywność fizyczna pomaga w uczeniu się (ale o tym będzie innym
razem).
2. Ucz się systematycznie
Najogólniej
mówiąc, gdy się uczymy, „wydeptujemy ścieżki” między neuronami. Budujemy nowe
połączenia i utrwalamy wcześniej powstałe.
Dlatego tak
ISTOTNYM dla uczenia się jest, by robić to systematycznie (wiem, wiem, trudno
czasem z tą systematycznością). Podam tu antyprzykład: najmniej efektywne jest
uczenie się przed samym egzaminem dużej porcji informacji na ostatnią chwilę. Z
dużym prawdopodobieństwem niewiele nam w głowie zostanie na dłużej.
Warto uczyć
się stopniowo – łatwiej się nauczyć kilku nowych słówek na tydzień, powtarzając
systematycznie, niż kilkudziesięciu raz na miesiąc. Zaczynaj od rzeczy prostych
i z czasem przejdź do bardziej skomplikowany. Jeśli zaczniesz zbyt ambitnie,
możesz nie widzieć postępów i szybko się zniechęcisz. Nie zaczynasz nauki jazdy
na rowerze od startu w wyścigu. Daj sobie szansę.
3. Rób powtórki
Uczymy się
(tworzymy nowe połączenia między neuronami) powtarzając informacje, czynności.
Początkowo niezdarnie, z dużym wysiłkiem, by potem robić to niemal bezwiednie
(patrz: pisanie na klawiaturze, prowadzenie samochodu). Nie ma CUDOWNYCH METOD
–uczymy się, powtarzając! W wielu podręcznikach poleca się schemat: powtarzaj
po 24 godzinach, po 7 dniach, po 30 i po 6 miesiącach. Warto spróbować. Przy
czym powtarzanie to nie uczenie się od nowa. Powtarzanie to tylko krótki
przegląd – jeśli za pierwszym razem nauczyłeś się wystarczająco dobrze, kilka
minut powinno wystarczyć.
4. Angażuj zmysły
I
najważniejsze – uczenie się wielozmysłowe, polisensoryczne, czyli uczenie się CAŁYM
SOBĄ, angażujące wzrok, słuch, dotyk, przynosi najlepsze efekty. A przy uczeniu
się chodzi o efektywność. To musi działać!
5. Dobrze zaplanuj przerwy
Gdy się
uczymy, czasem pozwalamy, by nasze przerwy robiły się dłuższe niż czas
koncentracji. Nie warto! Lepiej się zdyscyplinować, kontrolować odbiegające
myśli, by po dobrym czasie efektywnej nauki nagrodzić się dobrym czasem
odpoczynku. W przeciwnym bowiem razie zostaniemy z uczuciem frustracji, bo ani
w głowie nic nam nie zostało, ani nie odpoczęliśmy.
Powodzenia w
efektywnym korzystaniu z MÓZGU!
1) Zestaw I - termin oddawania rozwiązań 8.09.2017r. pobierz
1.Tymoteusz Pytko
2.Dominik Rykała
3.Natalia Warzocha
4.Karolina Grzebyk
5.Anna Strzępek
2) Zestaw II - termin oddawania rozwiązań 3.10.2017r. pobierz