LIGA ZADANIOWA

Jak bezpiecznie i higienicznie korzystać z tego,
co mamy pod czaszką?

1.Dostarczaj paliwa
Po pierwsze dostarczaj „paliwa” dla mózgu. Nie wiem, czy wiesz, ale ten stanowiący ok. 2% wagi ciała organ potrafi zużywać ok. 20% energii. Najlepsza jest… woda. Nie kawa, nie „magiczne” suplementy na pamięć, ale po prostu WODA.
Drugą pożądaną substancją jest tlen, a dostarczysz go najlepiej, gdy będziesz aktywny fizycznie. Tak, aktywność fizyczna pomaga w uczeniu się (ale o tym będzie innym razem).

2. Ucz się systematycznie
Najogólniej mówiąc, gdy się uczymy, „wydeptujemy ścieżki” między neuronami. Budujemy nowe połączenia i utrwalamy wcześniej powstałe.
Dlatego tak ISTOTNYM dla uczenia się jest, by robić to systematycznie (wiem, wiem, trudno czasem z tą systematycznością). Podam tu antyprzykład: najmniej efektywne jest uczenie się przed samym egzaminem dużej porcji informacji na ostatnią chwilę. Z dużym prawdopodobieństwem niewiele nam w głowie zostanie na dłużej.
Warto uczyć się stopniowo – łatwiej się nauczyć kilku nowych słówek na tydzień, powtarzając systematycznie, niż kilkudziesięciu raz na miesiąc. Zaczynaj od rzeczy prostych i z czasem przejdź do bardziej skomplikowany. Jeśli zaczniesz zbyt ambitnie, możesz nie widzieć postępów i szybko się zniechęcisz. Nie zaczynasz nauki jazdy na rowerze od startu w wyścigu. Daj sobie szansę.

3. Rób powtórki
Uczymy się (tworzymy nowe połączenia między neuronami) powtarzając informacje, czynności. Początkowo niezdarnie, z dużym wysiłkiem, by potem robić to niemal bezwiednie (patrz: pisanie na klawiaturze, prowadzenie samochodu). Nie ma CUDOWNYCH METOD –uczymy się, powtarzając! W wielu podręcznikach poleca się schemat: powtarzaj po 24 godzinach, po 7 dniach, po 30 i po 6 miesiącach. Warto spróbować. Przy czym powtarzanie to nie uczenie się od nowa. Powtarzanie to tylko krótki przegląd – jeśli za pierwszym razem nauczyłeś się wystarczająco dobrze, kilka minut powinno wystarczyć.

4. Angażuj zmysły
I najważniejsze – uczenie się wielozmysłowe, polisensoryczne, czyli uczenie się CAŁYM SOBĄ, angażujące wzrok, słuch, dotyk, przynosi najlepsze efekty. A przy uczeniu się chodzi o efektywność. To musi działać!

5. Dobrze zaplanuj przerwy
Gdy się uczymy, czasem pozwalamy, by nasze przerwy robiły się dłuższe niż czas koncentracji. Nie warto! Lepiej się zdyscyplinować, kontrolować odbiegające myśli, by po dobrym czasie efektywnej nauki nagrodzić się dobrym czasem odpoczynku. W przeciwnym bowiem razie zostaniemy z uczuciem frustracji, bo ani w głowie nic nam nie zostało, ani nie odpoczęliśmy.
Powodzenia w efektywnym korzystaniu z MÓZGU!



1) Zestaw I - termin oddawania rozwiązań 8.09.2017r. pobierz

1.Tymoteusz Pytko

2.Dominik Rykała
3.Natalia Warzocha 
4.Karolina Grzebyk
5.Anna Strzępek

2) Zestaw II - termin oddawania rozwiązań 3.10.2017r. pobierz