PSO

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA (PSO)
Z MATEMATYKI DLA KLAS IV-VI 

Określa podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z matematyki. Jest zgodny z podstawą programową oraz obowiązującym w szkole wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO).

I. Ogólne zasady oceniania uczniów

1. Wszystkie oceny są jawne i wystawiane według ustalonych kryteriów PSO.

2. Każda ocena ma przypisaną „wagę” w zależności od rodzaju badanej umiejętności. 

3. Uczniowie oceniani są według skali procentowej:
100 % - 95% - ocena celująca (skrót cel)
94 % - 85 % - ocena bardzo dobra (skrót bdb)
84 % - 70 % - ocena dobra (skrót db)
69 % - 50 % - ocena dostateczna (skrót dst)
49 % - 34 % - ocena dopuszczająca (skrót dop)
33 % - 0 % - ocena niedostateczna (skrót ndst) 

4. Głównymi formami oceny wiedzy i umiejętności ucznia z przedmiotu są:
- prace klasowe obejmujące większą partię materiału lub cały dział, zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzone powtórzeniem a zakończone omówieniem i poprawą (uczeń, który nie pisał pracy klasowej powinien ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem jednak nie dłuższym niż 14 dni od powrotu ze zwolnienia lekarskiego),
- sprawdziany pisemne, które są bieżącą formą kontroli postępów ucznia, obejmują materiał z kilku (do 3 do 5) ostatnich lekcji, ich przewidywany czas trwania nie powinien przekraczać 30 minut, nie muszą być zapowiedziane,
- kartkówki, które obejmują materiał z ostatnich dwóch lekcji, nie muszą być zapowiedziane,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- praca i aktywność na lekcji,
-szczególne osiągnięcia – osiągnięcia w konkursach matematycznych, udział w lidze zadaniowej, realizacja projektów edukacyjnych.

5. Ocenie podlegają wszystkie w/w formy aktywności ucznia.

6. Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne są obowiązkowe. 

7. Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, to powinien napisać ją w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Jeśli w ustalonym terminie uczeń nie dopełni tego obowiązku i nie przystąpi do pracy klasowej, otrzymuje „0”, które brane jest pod uwagę przy liczeniu „średniej ważonej” na koniec semestru lub koniec roku. 

8. Uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej w ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac. Może ją poprawić poza swoimi lekcjami po uprzednim uzgodnieniu terminu z nauczycielem. 

9. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do e dziennika (z adnotacją poprawa). 

10. Uczeń, który nie poprawił oceny, traci prawo do następnych poprawek. 

11. Krótkie sprawdziany i kartkówki nie podlegają poprawie.

12. Prace domowe uczeń powinien wykonywać w terminie. Ich brak zostaje odnotowany w dzienniku wpisem "bz". Zostaje wyznaczy nowy termin. Jeśli uczeń nie dotrzyma terminu otrzymuje ocenę niedostateczną. 

13. Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole. 

14. Nie ocenia się ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej.

15. Uczeń może uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, biorąc udział w zajęciach wspomagających lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem.

16. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczających. Na swoją ocenę uczeń pracuje cały semestr. 

17. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją. 

18. Ocena śródroczna i roczna jest wynikiem wszystkich ocen i ich wag. 

19. Ocena roczna obejmuje osiągnięcia ucznia w I i II semestrze. 

20. Ocenę roczną uczeń może poprawiać na warunkach ustalonych w WSO. 

21. Uczeń, który opuścił więcej niż 50 % lekcji, nie może być klasyfikowany z przedmiotu. 

22. Każdy uczeń ma prawo do zaliczenia mu dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe. 

23. Wszystkie oceny oraz pisemne uwagi nauczyciela powinny być przez rodzica (opiekuna) potwierdzone w e dzienniku (informacja zwrotna do nauczyciela).

24. Wobec uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań, będą stosowane odrębne kryteria oceniania zgodne z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu. 

25. W ciągu semestru uczeń może zgłosić dwa razy fakt nieprzygotowania się do lekcji, zostaje to odnotowane w dzienniku wpisem np. - nie dotyczy to prac klasowych zapowiedzianych z tygodniowym wyprzedzeniem). Za każde następne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną. 


II. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

Ocenie podlegają: prace klasowe, sprawdziany, odpowiedzi ustne, prace domowe, ćwiczenia praktyczne, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

Prace klasowe (waga 3) przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu danego działu. Prace klasowe planuje się na zakończenie każdego działu. Uczeń jest informowany o planowanej pracy klasowej z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem. Przed każdą pracą klasową nauczyciel podaje jej zakres programowy. Każdą pracę klasową poprzedza lekcja (lub dwie lekcje) powtórzeniowa, podczas której nauczyciel zwraca uwagę uczniów na najważniejsze zagadnienia z danego działu. Zasady uzasadniania oceny z pracy klasowej, jej poprawy oraz sposób przechowywania prac klasowych są zgodne z WSO. Praca klasowa umożliwia sprawdzenie wiadomości i umiejętności na wszystkich poziomach wymagań edukacyjnych – od koniecznego do wykraczającego. Zasada przeliczania oceny punktowej na stopień szkolny jest zgodna z WSO. Zadania z pracy klasowej są przez nauczyciela omawiane i poprawiane po oddaniu prac.

Sprawdziany (waga 2) przeprowadza się w formie pisemnej, a ich celem jest sprawdzenie wiadomości i umiejętności ucznia z zakresu programowego dwóch lub trzech ostatnich jednostek lekcyjnych. Nauczyciel nie ma obowiązku uprzedzania uczniów o terminie i zakresie programowym sprawdzianu. Sprawdzian jest tak skonstruowany, by uczeń mógł wykonać wszystkie polecenia w czasie nie dłuższym niż 20 minut. Sprawdzian jest oceniany w skali punktowej, a liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadami WSO. Zasady przechowywania sprawdzianów reguluje WSO.

Odpowiedź ustna (waga 1) obejmuje zakres programowy aktualnie realizowanego działu. Oceniając odpowiedź ustną, nauczyciel bierze pod uwagę:
• zgodność wypowiedzi z postawionym pytaniem,
• prawidłowe posługiwanie się pojęciami,
• zawartość merytoryczną wypowiedzi,
• sposób formułowania wypowiedzi.

Praca domowa (waga 1) jest pisemną lub ustną formą ćwiczenia umiejętności i utrwalania wiadomości zdobytych przez ucznia podczas lekcji. Pisemną pracę domową uczeń wykonuje w zeszycie, w zeszycie ćwiczeń lub w formie zleconej przez nauczyciela. Brak pracy domowej oceniany jest zgodnie z umową nauczyciela z uczniami, przy uwzględnieniu zapisów WSO. Błędnie wykonana praca domowa jest sygnałem dla nauczyciela, mówiącym o konieczności wprowadzenia dodatkowych ćwiczeń utrwalających umiejętności i nie może być oceniona negatywnie. Przy wystawianiu oceny za pracę domową nauczyciel bierze pod uwagę samodzielność, poprawność i estetykę wykonania.

Aktywność i praca ucznia na lekcji (waga 1) są oceniane zależnie od ich charakteru, za pomocą plusów i minusów. Plus uczeń może uzyskać m.in. za samodzielne wykonanie krótkiej pracy na lekcji, krótką prawidłową odpowiedź ustną, aktywną pracę w grupie, pomoc koleżeńską na lekcji przy rozwiązaniu problemu, przygotowanie do lekcji. Minus uczeń może uzyskać m.in. za brak przygotowania do lekcji (np. brak przyrządów, zeszytu, zeszytu ćwiczeń), brak zaangażowania na lekcji. Sposób przeliczania plusów i minusów na oceny jest zgodny z umową między nauczycielem i uczniami, przy uwzględnieniu zapisów WSO (pięć plusów nauczyciel zamienia na ocenę bardzo dobrą, trzy minusy nauczyciel zamienia na ocenę niedostateczną).

Ćwiczenia praktyczne (waga 1) obejmują zadania praktyczne, które uczeń wykonuje podczas lekcji. Oceniając je, nauczyciel bierze pod uwagę: wartość merytoryczną, dokładność wykonania polecenia, staranność i estetykę, w wypadku pracy w grupie stopień zaangażowania w wykonanie ćwiczenia.

Prace dodatkowe (waga 3) obejmują dodatkowe zadania dla zainteresowanych uczniów, prace projektowe wykonane indywidualnie lub zespołowo, wykonanie pomocy naukowych, prezentacji ppt. Oceniając ten rodzaj pracy, nauczyciel bierze pod uwagę m.in.: wartość merytoryczną pracy, estetykę wykonania, wkład pracy ucznia, sposób prezentacji, oryginalność i pomysłowość pracy.

Szczególne osiągnięcia uczniów (waga 4) - zajęcie miejsc I-III oraz otrzymanie wyróżnienia w konkursach matematycznych KO, KANGUR, SOWA, PANGEA, Konkursie Logicznego Myślenia itp, są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.

III. Zasady badania wyników nauczania

1. Badanie wyników nauczania ma na celu diagnozowanie efektów kształcenia.
2. Badanie to odbywa się w trzech etapach:
• diagnozy wstępnej,
• diagnozy na zakończenie I semestru nauki,
• diagnozy na koniec roku szkolnego.

Podstawa programowa(klasa IV) klik
Podstawa programowa (klasa V i VI) klik

Matematyka z plusem.
Program nauczania matematyki w klasach 4–8 w szkole podstawowej
M. Jucewicz, M. Karpiński, J. Lech

(program zbieżny z podstawą programową z roku 2017) 



Matematyka z plusem.
Program nauczania matematyki w szkole podstawowej
M. Jucewicz, M. Karpiński, J. Lech
(program zbieżny z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstaw programowych) 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA (PSO)
Z INFORMATYKI DLA KLAS IV
Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH KLASY V-VI 

Określa podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z informatyki/zajęć komputerowych.
Jest zgodny z podstawą programową oraz obowiązującym w szkole wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO).

I. Ogólne zasady oceniania uczniów
1. Wszystkie oceny są jawne i wystawiane według ustalonych kryteriów PSO.
2. Każda ocena ma przypisaną „wagę” w zależności od rodzaju badanej umiejętności.
3. Uczniowie oceniani są według skali procentowej:
100 % - 95% - ocena celująca (skrót cel)
94 % - 85 % - ocena bardzo dobra (skrót bdb)
84 % - 70 % - ocena dobra (skrót db)
69 % - 50 % - ocena dostateczna (skrót dst)
49 % - 34 % - ocena dopuszczająca (skrót dop)
33 % - 0 % - ocena niedostateczna (skrót ndst) 

4. Głównymi formami oceny wiedzy i umiejętności ucznia z przedmiotu są:

- prace klasowe (testy online) obejmujące większą partię materiału lub cały dział, zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzone powtórzeniem a zakończone omówieniem i poprawą (uczeń, który nie pisał pracy klasowej powinien ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem jednak nie dłuższym niż 14 dni od powrotu ze zwolnienia lekarskiego),

- sprawdziany (testy online), które są bieżącą formą kontroli postępów ucznia, obejmują materiał z kilku (do 3 do 5) ostatnich lekcji, ich przewidywany czas trwania nie powinien przekraczać 30 minut, nie muszą być zapowiedziane,

- kartkówki (testy online), które obejmują materiał z ostatnich dwóch lekcji, nie muszą być zapowiedziane,

- odpowiedzi ustne,

- prace domowe,

- praca i aktywność na lekcji,

-szczególne osiągnięcia – osiągnięcia w konkursach informatycznych, realizacja projektów edukacyjnych.

5. Ocenie podlegają wszystkie w/w formy aktywności ucznia.

6. Prace klasowe, sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.

7. Jeżeli uczeń opuścił pracę klasową z przyczyn losowych, to powinien napisać ją w ciągu dwóch tygodni od dnia powrotu do szkoły. Jeśli w ustalonym terminie uczeń nie dopełni tego obowiązku i nie przystąpi do pracy klasowej, otrzymuje „0”, które brane jest pod uwagę przy liczeniu „średniej ważonej” na koniec semestru lub koniec roku.

8. Uczeń może poprawić ocenę z pracy klasowej w ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac. Może ją poprawić poza swoimi lekcjami po uprzednim uzgodnieniu terminu z nauczycielem.

9. Przy poprawianiu prac klasowych i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się, a otrzymana ocena jest wpisana do e dziennika (z adnotacją poprawa).

10. Uczeń, który nie poprawił oceny, traci prawo do następnych poprawek.

11. Krótkie sprawdziany i kartkówki nie podlegają poprawie.

12. Prace domowe uczeń powinien wykonywać w terminie. Ich brak zostaje odnotowany w dzienniku wpisem "bz". Zostaje wyznaczy nowy termin. Jeśli uczeń nie dotrzyma terminu otrzymuje ocenę niedostateczną.

13. Nie ocenia się uczniów do trzech dni po dłuższej usprawiedliwionej nieobecności w szkole.

14. Nie ocenia się ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji losowej.
15. Uczeń może uzupełnić braki w wiedzy i umiejętnościach, biorąc udział w zajęciach wspomagających lub drogą indywidualnych konsultacji z nauczycielem.

16. Na koniec semestru nie przewiduje się dodatkowych sprawdzianów zaliczających. Na swoją ocenę uczeń pracuje cały semestr.

17. Nie ma możliwości poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.

18. Ocena śródroczna i roczna jest wynikiem wszystkich ocen i ich wag.

19. Ocena roczna obejmuje osiągnięcia ucznia w I i II semestrze.

20. Ocenę roczną uczeń może poprawiać na warunkach ustalonych w WSO.

21. Uczeń, który opuścił więcej niż 50 % lekcji, nie może być klasyfikowany z przedmiotu.

22. Każdy uczeń ma prawo do zaliczenia mu dodatkowych ocen za wykonane prace nadobowiązkowe.

23. Wszystkie oceny oraz pisemne uwagi nauczyciela powinny być przez rodzica (opiekuna) potwierdzone w e dzienniku (informacja zwrotna do nauczyciela).

24. Wobec uczniów posiadających orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej o dostosowaniu wymagań, będą stosowane odrębne kryteria oceniania zgodne z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu.

25. W ciągu semestru uczeń może zgłosić dwa razy fakt nieprzygotowania się do lekcji, zostaje to odnotowane w dzienniku wpisem np. - nie dotyczy to prac klasowych zapowiedzianych z tygodniowym wyprzedzeniem). Za każde następne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.

II. Kryteria oceniania poszczególnych form aktywności

Ocenie podlegają: prace klasowe, sprawdziany, odpowiedzi ustne, prace domowe, ćwiczenia praktyczne, praca ucznia na lekcji, prace dodatkowe oraz szczególne osiągnięcia.

Szczególne osiągnięcia uczniów (waga 4) - zajęcie miejsc I-III oraz otrzymanie wyróżnienia w konkursach informatycznych są oceniane zgodnie z zasadami zapisanymi w WSO.

Podstawa programowa(klasa IV) klik
Podstawa programowa (klasa V i VI) klik

Lubię TO!
Program nauczania informatyki w klasach 4–8 w szkole podstawowej
Lubię TO!
Program nauczania zajęć komputerowych w klasach 4-6 w szkole podstawowej